Tietopankki
/
Artikkelit ja oppaat
/
Artikkelit

Kattopäällikkö vastaa omakotitalon kattoremontissa kaikesta

Artikkelit · Kattoremontit omakotitaloihin · Kattopäällikkö

Kun omakotitalon peltikattoremontin tilaa Kerabitilta, urakalle nimetään oma kattopäällikkö, joka vastaa koko projektin läpiviemisestä alusta loppuun. Pohjois-Suomessa toimiva Kerabitin kattopäällikkö Tomi Juoperi vastasi kysymyksiimme kattopäällikön työstä ja hänen roolistaan sujuvan kattoremontin toteuttamisessa.

Mitä kaikkea kattopäällikön työhön kuuluu?

– Kun myyjä ja asiakas ovat sopineet kattoremontista, projekti siirtyy minun hoidettavakseni. Tilaan puutavarat, kotiutan peltitarvikkeet ja muut tarvittavat materiaalit kohteeseen sekä ohjaan asennusporukat työmaille, jotta projekti saadaan toteutettua sovitussa aikataulussa. Asennuksen aikana seuraan työn etenemistä ja autan meidän porukoita.

– Erittäin tärkeä osa työtä on myös aktiivinen yhteydenpito asiakkaaseen, jotta hän pysyy ajan tasalla, missä mennään. Ja tietenkin vastaan kaikkiin asiakkaiden kysymyksiin, joita heillä herää ennen remonttia tai sen aikana.

Millainen on kattopäällikön tyypillinen työpäivä?

– Tyypillisen työpäivän aamu alkaa katsomalla, onko tullut uusia remontteja työn alle. Jos niitä on tullut, aletaan remonttia ja sen eri vaiheita aikatauluttaa. Sovitetaan kalenteriin asennusaika ja siitä lähdetään sitten kerimään auki muita asioita. Aikataulutan puutavaran, katepeltien ja muiden materiaalien tilaukset, jotta projekti saadaan kulkemaan sujuvasti.

– Samaan aikaan olen yhteydessä asiakkaaseen ja käyn läpi hänen kanssaan, milloin tavarat toimitetaan.

– Samoin asiakkaan kanssa käydään läpi, jos kuvissa on jotain, mikä vaatii täsmennystä. Esimerkiksi nyt on Kuusamossa aloitettu kohde, jossa vaihdetaan vanha huippuimuri ja sähkömiehet pitää saada paikalle. Varmistan asiakkaalta sulakkeet ja muut tarvittavat tiedot, jotta voin tilata sähkömiehen paikalle.

– Ylipäänsä aika paljon aikaa menee puhelimessa, sillä minulle saa aina soittaa, jos on jotain kysyttävää. Vastaan myös viikonloppuisin, sillä me kattopäälliköt olemme aina tavoitettavissa.

– Kysymyksiä tulee maan ja taivaan väliltä. Sehän on ihan luonnollistakin, että kysyttävää voi olla paljonkin, jos ei tiedä kattoremontista. Ja hyvä niin. Parempi kysyä kuin jäädä epätietoiseksi. Me kyllä selvitämme.

Mikä on tärkeintä kattopäällikön työssä?

– Tärkeintä on hoitaa työ siten, että asiakas on tyytyväinen koko projektin ajan. Että saadaan oikeat tavarat oikeaan aikaan oikeaan paikkaan ja että asennus sujuu sovitusti ja saadaan luovutettua lopputulos, johon asiakas on tyytyväinen. Eli että kaikki menee alusta loppuun asti hyvin.

– Tässäkin tietysti korostuu yhteydenpito asiakkaan kanssa. Hänellä on tietenkin varmempi olo, että asiat etenevät sovitusti, kun me pidämme hänet koko ajan tietoisena urakan etenemisestä, ja olemme tavoitettavissa aina tarvittaessa.

Pitääkö asiakkaan tehdä jotain kattoremontin eteen?

– Asiakkaan ei tarvitse oikeastaan tehdä juuri mitään urakan eteen. Ainoa mitä tarvitsemme on sähkö, jotta voimme ladata akkutyökalut. Sen lisäksi toivomme vain, että pihalla on sen verran tilaa, jotta saamme tuotua tavarat pihaan ja jätelavan sitten, kun urakka alkaa.

– Parasta tässä työssä on tietynlainen vapaus. Kaiken kaikkiaan itsenäinen ja mielenkiintoinen työ, Kerabitin kattopäällikkö Tomi Juoperi. toteaa

– Tavaroille ei mitään mahdottoman suurta tilaa tarvita. Peltinippu on kuusi metriä pitkä ja metrin leveä. Puutavaranippu on viisi metriä pitkä ja metrin leveä. Sitten vielä vähän vesikourua ja tarvikesäkkiä eli aika pienellä tilantarpeella mennään.

– Kaiken kaikkiaan ei siis mitään erikoista. Aika paljon on itse asiassa asiakkaita, jotka eivät edes ole kotona remontin aikana, vaikkei kattoremontti sinänsä aiheuta mitään haittaa eikä estä normaalia asumista.

Mikä on onnistuneen kattoremontin salaisuus?

– Jotta asiat saadaan heti alusta lähtien menemään oikein, on oleellisen tärkeää, että kattopäällikkö saa myyjältä mahdollisimman tarkat ja oikeat tiedot, mitat sekä kuvat. Silloin harvemmin tulee mitään yllätyksiä ja saadaan myös tilattua juuri oikea määrä puutavaraa, peltiä ja tarvikkeita. Vastaavasti virheellisten lähtötietojen vuoksi jotain tavaraa voi esimerkiksi olla liian vähän, ja uuden tilaaminen voi turhaan viivästyttää urakkaa.

– Itse asennus on aika suoraviivaista hommaa ja sujuu kokemuksen tuomalla ammattitaidolla tavallisesti ilman sen suurempia kitkakohtia.

– Mahdollisia pulmia voi aiheutua kattopinnan alta paljastuvasta lahosta tai muista vaurioista, joita ei ole pinnan päältä pystynyt näkemään. Alkuperäinen aikataulu ei välttämättä pidä, jos pitää isosti korjata vanhoja lahoja. Näistä aina sovitaan asiakkaan kanssa erikseen, eikä niitä onneksi usein tule, myyjä monesti huomaa lahosta johtuvan notkunnan tai vastaavan.

Millaisia neuvoja antaisit ihmiselle, joka kaavailee kattoremonttia?

– Ensinnäkin neuvoisin toimimaan riittävän ajoissa. Kattoremontti kannattaa teettää ennen kuin katto alkaa vuotaa enemmän. Liian monta kertaa olen nähnyt kohteita, joissa on viivytetty remonttia liian pitkään, ja vesi on päässyt vuotamaan rakenteisiin. Jos toimitaan vasta, kun vesi on alkanut tulla sisään, rakenteissa on varmasti ehtinyt tapahtua jotain ikävää.

– Toisekseen kehottaisin soittamaan Kerabitille. Meiltä saa osaavat tekijät, jotka hoitavat urakan turvallisesti ja sujuvasti maaliin. Ja tietenkin sen kattopäällikön, joka vastaa kaikesta.

Jätä yhteydenottopyyntö

Haluatko kasvattaa kiinteistösi arvoa? Tarvitsetko tietoa tuotteistamme tai palveluistamme? Täytä ja lähetä oheinen lomake, niin otamme sinuun pikimmiten yhteyttä.

Näytä kaikki yhteystiedot
Yhteydenottopyyntö

Yhteyshenkilön tiedot

Kohteen tiedot

Aurinkosähkö
Julkisivut
Katot ja vedeneristykset
Kattohuolto
Lattiapinnoitukset ja teollisuuden pintakäsittelyt

Kyseessä on (valitse toinen tai molemmat)

New Construction Site
Renovation Site

Maximum file size: 20MB

Sallitut tiedostomuodot: .jpg, .jpeg, .jpe, .png, .gif, .dwg, .doc, .docx, .pdf, .tiff, .tif, .xla, .xls, .xlt, .xlw, .xlxs
Hyväksyn tietojeni tietosuojaselosteen mukaisen käytön